|
Enok kajak-ishacka
|
|
- ishacka för paddling i isförhållanden- |
|

Enok
ishacka är en säkerhetsutrustning och ett hjälpmedel för paddling i
isförhållanden. Med en bra utformad ishacka kan man ta sig fram mellan
packade isflak eller upp på fast is på ett säkert och
enkelt sätt. Skillnaden är många gånger att
överhuvudtaget kunna ta sig ut till öppet vatten med kajaken, eller att
behöva stanna i land. Eller i värsta fall att inte komma i land. När man
paddlar vintertid i skärgård eller kust är risken stor att isen packat
ihop sig vid landstigningsplatsen och blivit omöjlig att ta sig
in till. Med en eller ett par väl utformade ishackor är det oftast inga
större problem.
I skärgården är det vanligt med blandade partier med öppet vatten, hel
is eller partier med isflak på vintern. Invid land är det vanligt med
fast is eller isflak, så för att ta sig ut till det öppna vattnet
börjar paddelturen på isen. Där går det utmärkt att sätta sig i kajaken
och göra sig färdig. Sen behöver man ta sig fram över isen, över
iskanten och ner i vattnet. Att få ner fören i vattnet är enkelt. När
den är i och aktern fortfarande på isen är kajaken mycket vinglig
eftersom aktern är smal och spetsig nertill. Det gäller då att ha
ordentlig fart så att man inte stannar i det läget med aktern på isen.
Med isdubbar kan det gå bra, men med ishackor är det enklare och
säkrare.
För att ta sig upp på isflak eller fast is gäller det också att ha
rejält med fart. Kajaken måste komma upp så långt man själv är upp öven
iskanten. Ett par isdubbar kan hjälpa den sista biten. Med ett par
långa ishackor är det betydligt enklare och säkrare att dra sig upp.
Ifall det ligger isflak framför kanten kan det vara nästan omöjligt att
ta sig upp utan ishackor eftersom man då inte kan få hjälp av någon
fart på kajaken.
Om isen bär kajaken och är slät nog, men kanske inte håller att gå på,
är det ändå enkelt att dra sig fram med hjälp av ishackorna. Då kan man
komma iland eller över en isbrygga till öppet vatten igen.
Det är också vanligt med hoppackade isflak i sund mellan öar där man
vill ta sig fram för att nå vattnet på andra sidan. Isflak kan vara
besvärliga att hantera med paddel
En ishacka utformad för kajakpaddling i isförhållanden skall var relativt lång, gärna
80-100 cm. Att nå en bit framför sittbrunnen är ofta nödvändigt för att
kunna ta sig upp på isflak eller fast is. Att ta sig fram mellan isflak
eller på fast is är också effektivare med en lång hacka.
Ishackan skall flyta. Att ta sig fram mellan isflak kan vara rätt
besvärligt och ibland lägger man ifrån sig ishackan på kajaken. Nästa
sekund kan den ligga i vattnet.
Dubben, eller spetsen, skall vara ganska kort, ungefär som en vanlig isdubb. En lång dubb ger sämre balans och fäste.
Hackan bör också ha en spets att skjuta ifrån med. Hackan fungerar då som en kort stav då man sitter i kajaken.
Ishackorna bör användas i par för effektivitet och säkerhet.
Framför allt när man skall ta sig upp på en iskant. Jämför med att
använda en isdubb för
att ta upp ur en vak eller att använda två.
Enok kajak-ishacka: Längd ca 80 cm
2 slipbara korta dubbar för bra balans och fäste
1 slipbar spets
Ordentligt och skönt handgrepp med stopp
Handtag utformat för att sticka in under gummicorden på kajaken
Inga vassa kanter som skadar kajaken
Flyter
Spetsskydd och dubbskydd
Lina för handled och säkring på kajak
Dubbar och spets i rostfritt stål Skaft i svensk oljad gran
Huvud av aluminium & acetalplast
vikt ca 450 g
Pris: Enok kajak-Ishacka 1200 kr
Frakt 100 kr
Köp
|
|
|
|